Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku-Białej Śląskie.

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka
ul. Komorowicka 48
43-300 Bielsko-Biała

Tel./Fax: 33 812 69 51,
33 812 45 77
E-mail:
biblioteka@pbw.bielsko.pl
wypozyczalnia@pbw.bielsko.pl
audiowizualne@pbw.bielsko.pl
czytelnia@pbw.bielsko.pl
Godziny otwarcia:
poniedziałek-piątek:900-1900
sobota:900-1400
Filie PBW:
Cieszyn
Milówka
Skoczów
Żywiec

Zadaj pytanie bibliotekarzowi
Facebook - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku-Białej
YouTube - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku-Białej
Sponsorzy:
ZygZak Karting - Logo
AQUA S.A.
befaszczot
Spółdzielnia 'Pokój'

Biuletyn Informacji Publicznej
e-mail autora strony

Motyw tańca w literaturze i filmie

Tańczący Zorba – motyw tańca w literaturze i filmie - zdjęcie nr 1
zdjęcie: Dorota Pająk

Taniec - jako nieodłączny element kultury wpisany w dzieje sztuki, literatury i kinematografii - odgrywa ważną i wieloznaczną rolę w przestrzeni naszych dziejów. Jego początki sięgają średniowiecznego „danse macabre”, poprzez narodowy taniec, jakim jest Polonez w ostatniej scenie „Pana Tadeusza”, „taniec chocholi” wieńczący „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, „Tango” Sławomira Mrożka po taniec w „Greku Zorbie”, który sięga źródeł ekspresji, optymizmu i radości w myśl horacjańskiego „carpe diem”.

Prelegent przybliżył młodzieży motyw tańca, który pojawił się w powieści „Grek Zorba” Nikosa Kazantzakisa oraz jej adaptacji filmowej w reżyserii Michaela Cacoyannisa. Aleksis Zorba, główny bohater, pełni tutaj rolę swoistego Wergiliusza, przewodnika po świecie, w którym nieodłącznym towarzyszem człowieka jest cierpienie. Symbolika tańca przejawia się w afirmacji życia pomimo związanego z nim trudu i cierpienia. Prelegent przybliżył młodzieży scenę z powieści, w której Zorba oddał się pasji tańca po śmierci swojego ukochanego syna, aby przeżyć ból związany z utratą dziecka. Podobną symbolikę nosi w sobie ostatnia, kluczowa scena powieści, w której Zorba w tańcu z Anglikiem uwalniają swoje emocje i ból związany z utratą tego, czego nie udało im się osiągnąć. Taniec w powieści pełni rolę wieloznaczną. Kazantzakis tworzy obraz bałkańskiej mentalności, nietuzinkowego optymizmu, a taniec w rytm muzyki santori przedstawia jako ekspresję radości.

Tańczący Zorba – motyw tańca w literaturze i filmie - zdjęcie nr 2 Tańczący Zorba – motyw tańca w literaturze i filmie - zdjęcie nr 3 Tańczący Zorba – motyw tańca w literaturze i filmie - zdjęcie nr 4
zdjęcia: Dorota Pająk

W literaturze polskiej już w pieśniach średniowiecznych pojawia się taniec śmierci tworząc literaturę rodzącą się z płaczu. Motyw „danse macabre” towarzyszy „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Smutek i łzy przenikają „Treny” Jana Kochanowskiego, w których ojciec opłakuje śmierć ukochanej córki. Bohaterowie polskiej literatury opłakują dzieje całego narodu, ale też dzieje jednostkowe, które na tle wydarzeń historycznych zapadają w pamięć. Motyw tańca narodowego symbolizującego nadzieję, optymizm i wiarę w lepsze jutro pojawia się w końcowej scenie „Pana Tadeusza”. Polonez zamyka, a zarazem otwiera epokę, w którą z nadzieją wkracza nowe pokolenie. Taniec towarzyszy bohaterom „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego przedstawiając tradycję i kulturę polską. Inną funkcję pełni „chocholi taniec” wieńczący ostatnie sceny dramatu, ukazując kondycję polskiego społeczeństwa w świetle walki o niepodległość. Tango z dramatu Sławomira Mrożka pod tym samym tytułem przypomina taniec chocholi z „Wesela”. Taniec ten u Mrożka symbolizuje również zniewolenie narodu – z tym, że przez system totalitarny i władzę chamów.

Dorota Pająk


enlargEducation
Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna
Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich

Wersja: qt3.pl v_0.4.3
2010-07-02[20170427]